Wednesday, December 21, 2011

Warkah buat mereka !

Assalamualaikum
Salam Sejahtera
Balik,Yeah !
Dah nak balik Kedah,tinggalkan Nilai.
Mungkin tiada lagi update blog,status fb,tweet
hingga ke PetalingJaya

Sekarang dalam tempoh tenangkan diri
Sendiri cetus hura-hara.
Hati gundah.Jiwa gelora.
sendiri buat,sendiri tanggung !
Maaf Mereka!

"Orang cakap nangis boleh legakan jiwa"
Aku pernah cuba.
dengar lagu keibubapaan,Ketuhanan.
Mengalir air mata =.="
Rasa sedikit tenang.

Bila tenang,senang belajar.
takde ingat benda-benda lain.
homesick,belajar xbest,tension,takut fail
takde,takde !
Tumpu 100%
ingat Pencipta.kekasih-Nya.ibu.ayah
Tak perlu ingat benda-benda lain

Contoh
**sekadar hiasan

Ayuh !Majulah Mereka
hiraukan lamunan lama
buka lembaran baru
Ingat !Tak kemana jika ditakuk yang lama.
Berusaha lah agar berada di Jalan yg sepatutnya,lurus

Pohon kepadanya
Moga kekal,Moga Berjumpa,Moga ditunjuk.
Jalan yang Diredhai-Nya
Amin.
#anakkampung
Sabar!Hanyasekejap

Saturday, December 17, 2011

kisah Dongeng !

Assalamualaikum
Alhamdulillah !

^_^

Setiap masalah ada jalan keluarnya
tak kiralah sebesar lubang cacing pun
berusaha lah kita
untuk kembali ke jalan-Nya

Tapi

Manusia sering melihat sesuatu perkara dengan pandangan yang serong
Contoh saya bawakan satu kisah dongeng

Disuatu masa dahulu
Ada seorang bapak dan anak ni bejalan bersama seekor keldai
Al-kisah maka berjalan lah di Jalan Tanjung
Pada mulanya,Si anak menunggang keldai itu dan ayah nya berjalan disisi keldai itu

Maka sampailah di Kampung Manjela
Terdapat sekumpulan kutu jalanan mengutuk tindakan Si anak

Apek: Apa punya anak la !Tak kesian kat bapak dia langsung
Abg.Long: Betul tu,patutnya bapak kena naik keldai tu

Maka betukarlah posisi Si anak dan bapak nih
bapak tunggang,anak bejalan

Sampai di Kampung Pening Lebah
ada lagi yang mengeji
kupin: Bapak pemalas !kesian kat budak kecik tu kan ?
kipin: Ye,betulbetulbetul !

Akhirnya,Si ayah&Si anak
menuggang keldai bersama-sama

Sampai di Pekan Mentalun,

IntanPayung; Kesian keldai tu kan?ada ke patut dioarang tu naik keldai tu sama-sama
Jarjit :yela kan,tak kesian kat binatang ke ?

*Tamat*

Lihat
Cerewet nya manusia

#Dua kesimpulan#
1-Boleh kita nak kritik sesuatu,tetapi pastikan kritikan tu bermakna dan takmenyentap hati

2-Dalam menerima pandangan orang lain,Bukan semua pandangan orang lain tu betul
Jadi kita perlu memikirkan sama ada perkara itu munasabah atau tidak
Dan jangan terus menidakkan pandangan orang lain
dengar dulu,lapas tu timbangkan

Sekian#anakkampung
**Doakan untuk Finalexam ku (:

Tuesday, December 13, 2011

Hairan =.='

Ini la rumah ku !

Hairan !! =.= !!
Assalamualaikum
Salam Sejahtera
Dalam berapa minggu lagi dah nak balik KedahDarulAman
Selamat tinggal Nilai !

Serius =.="
From my deep heart !

kadang-kadang ok,
kadang-kadang tidak..

Memang sukar diramal manusia nih,
sekejap lain,sekejap lagi lain pulak !
memang manusia ni
'Rambut sama hitam,hati lain-lain'

Tapi
sekejapnya dah berubah
Baguslah berubah dari buruk ke baik!
kalau sebaliknya ?
=.=

Musykil !
Perlu ke nak bermasam muka sebab perkara yang remeh ?
tak kan ?
mungkin setiap manusia ada baik buruknya
Jadi,senantiasa lah memperbaiki diri anda :)
Bukan mudah nak berjaya
tapi jika usahanya berpatutan
Patutlah Berjaya !

Maaf Semua ! (".)

Friday, December 09, 2011

Nukilan 2 #anakkampung

Tiada yang indah melainkan ciptaan-Nya !

Ingatlah !
Jika kita ingin semua orang menyayangi kita,
Sayangilah semua orang :)

Tapi

Jika kita tak nak semua orang membenci kita,
Janganlah kita membenci orang lain (".(.")
cerita fevret aku (:

Lihat betapa gembiranya Dia !
La Tahzan (:
Tak perlu la bangun2 tidur nak tunjuk muka masam kat orang lain
Cuba Senyum (:
Kan senang !
Tak ada la yang nak sangka buruk sangat
Mulakan hari kita dengan Doa dan SENYUM (:

Friday, December 02, 2011

Nukilan 1 #anakkampung

*PadangKota,PulauPinang

Masa itu emas
Masa seperti pedang
Masa seperti sayap,jika tak ditangkap akan beterbangan

Macam-macam lagi megenai Masa !
tapi kita masih lagi senantiasa
asyik membuang masa

bermain
berhibur
berlari
membelibelah

tanpa memikirkan apa kesudah nya
kita hanyut dibuai hiburan

tapi
ada juga yang memanfaat kan waktu nya
Sebaiknya !

Solat Diawal Waktu
Baca Al-Quran
Baca bukubuku agama
Dengar tazkirah,Ta'alim,Seminar
Bersukan

Bagus lah kalau macam ni :)

Ingat !tiada yang dapat kita lakukan diDunia ini tanpa Pengetahuan-Nya !

Berubahlah ! Berhijrahlah!

#AnakKampung