Tuesday, April 29, 2014

Surat Untuk Perempuan.



Surat-surat Perempuan Johor.
Buku yang saya pinjam dari Penulis muda, Hafizul Faiz. Sungguh. Berat nak habiskan buku ini. Menceritakan sejarah salasilah Kerajaan Johor dan hubungan erat dengan Kerajaan Turki. Menggunakan konsep surat membuatkan ia nampak lebih menarik dan unik. Ditambah dengan nilai sastera yang saya sendiri tak mampu untuk menilainya, menjadikan buku ini perlu dibaca oleh peminat-peminat satera. Gali dan kaji.

Sepanjang setengah pembacaan saya, ia menekankan lebih fungsi perempuan didalam masyarakat. Perempuan bukan hanya di dapur. Perempuan bukan hanya suri rumah sepenuh masa. Mereka juga punya hak untuk memimpin. Jadi, mereka tidak seharusnya dinafikan hak-hak mereka. Suatu ketika dahulu, perempuan tidak dibenarkan belajar. namun sekarang, seolah-olah lelaki yang tidak dibenarkan belajar kerana jika di lihat di pusat-pusat pengajian, kaum yang mendominasinya ialah PEREMPUAN.

Perempuan, kau harapan.
Perempuan, kau sandaran.
Perempuan, kau impian.

Saya berminat untuk hasilkan suatu tulisan berbentuk surat. Surat untuk adik-adik. Surat untuk Emak. Surat untuk Abah. Surat untuk Perempuan Johor. Surat untuk Semua.
Sekian.

Yang benar,
Lelaki.

Thursday, April 24, 2014

Masyarakat 'terpinggir'.


“Anak-anak yatim, fakir miskin dan Orang kelainan Upaya(OKU)”

Kewujudan insan-insan ini sering dipandang sebelah mata oleh masyarakat. Umumnya mereka mendapat bantuan dari kerajaan, zakat dari jabatan agama Islam dan sumbangan dari ahli koporat, namun ianya hanya bermusim. Golongan ini dilihat mewah ketika menjelangnya bulan ramadan, banyak jemputan ke majlis berbuka puasa, sumbangan untuk menyambut syawal serta banyak lagi program-program ‘one-off’ yang dibuat.
Situasi diatas adalah sedikit gambaran yang direka-reka dan kemungkinan berlaku pada masyarakat kita. Saya melihat masyarakat kita sudah membuka mata seluas-luasnya terhadap golongan sedemikian. Semakin banyak pihak yang tidak berkepentingan turun membantu demi menunjukkan rasa tanggungjawab mereka terhadap insan-insan ini. Walaupun sesetengah pihak tidak mendapat sebarang habuan, namun masih sudi bekerja demi membantu masyarakat sekeliling.

“Sebaik-baik manusia ialah yang memberi manfaat kepada orang lain”

Semangat aktivisma golongan muda haruslah disalurkan pada jalan yang sepatutnya. Idea-idea mereka diharapkan dapat memainkan peranan terhadap pembangunan masyarakat khususnya dan negara umumnya. Lambakan NGO, kelab dan persatuan menunjukkan masyarakat kita mulai serius untuk mengejar status ‘Negara Impian’. Negara Impian yang dimaksudkan ialah suatu masyarakat majmuk dibawah pimpinan yang adil dan saksama, tiada korupsi dan masyarakat yang tertindas.

Pembelajaran sepanjang hayat adalah suatu usaha kerajaan untuk memastikan rakyat keluar dari kepompong kejahilan. Namun, aspek lain yang harus dilihat ialah kualiti dan hak sama rata setiap orang untuk mendapat pendidikan sepanjang hayat. Sebilangan golongan yang tercicir untuk menyambung pelajaran adalah golongan Orang Kelainanan Upaya(OKU). Kemudahan fasiliti yang tidak mesra OKU menyebabkan golongan ini memilih untuk tidak menyambung pelajaran. Mungkin kerajaan boleh menimbangkan idea untuk membina sebuah pusat pengajian tinggi khas untuk golongan OKU, autisme, disleksia atau menambah baik infrasturktur sedia ada supaya lebih mesra golongan istimewa. Selain itu, golongan miskin juga sering dinafikan hak mereka di dalam pendidikan. Hampir kesemua perkara di dunia ini mengunapakai konsep ‘money based’ , setiap perkara mestilah berasaskan wang jika tidak ia tak mungkin berlaku. Walaupun segala yuran ditanggung kerajaan, bantuan pengajian diberikan, biasiswa dihulur, namun wang masih menjadi punca sesetengah orang  untuk tidak menyambung pelajaran mereka. Saya masih menanti dan berharap idea-idea tentang pendidikan percuma untuk setiap rakyat dibincang secara serius dan dilaksanakan.

“Your’ll find your happiness when you find your purpose”


Bahagia adalah suatu yang sukar didefinisikan. Ia mungkin memberi seribu maksud kerana setiap manusia mempunyai pandangan yang berbeza-beza tentang kebahagiaan. Begitulah juga dengan masyarakat ‘terpinggir’, pemahaman mereka tentang kebahagiaan sukar untuk didefinisikan kerana kita tidak melalui perit jerih yang melanda mereka. Hakikatnya, tidak akan wujud istilah masyarakat ‘terpinggir’ andai kita tidak melihat mereka sebagai suatu bebanan tetapi sebagai suatu tanggungjawab. Maka akan lahirlah sebuah masyrakat madani di bawah ‘Negara Impian’.

Tuesday, April 22, 2014

Bila tiba.

Sometimes we feel so happy without tthinking our next life.
This song make me realize, we're not stay here forever.

We realize that we're doing sin, then we still commit with it.
If we want to change, make it happen.
Don't make it a dream.

My mom said : if you have a problem, don't tell to other people. They just can hear and say "Tabahlah".
Tell your story to the right one. 
The All Mighty. 
Allah.


Bila Tiba - Ungu

Saat tiba nafas di ujung hela
Mata tinggi tak sanggup bicara
Mulut terkunci tanpa suara

Bila tiba saat berganti dunia
Alam yang sangat jauh berbeda
Siapkah kita menjawab semua
Pertanyaan

Bila nafas akhir berhenti sudah
Jatung hatipun tak berdaya
Hanya menangis tanpa suara

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati

Tuesday, April 15, 2014

Dimana masyarakat beretika ?


Etika bagi setiap manusia berbeza-beza kerana etika berubah mengikut suasana, tempat dan keadaan. Sekiranya berlakunya perang, manusia berlari tanpa pakaiaan boleh dianggap beretika kerana terpaksa berlari dari diburu musuh atau mengambil makanan orang lain ketika perang boleh diertikan beretika jika tiada bekalan makanan. Tetapi ketika waktu aman, perkara itu berubah menjadi sesuatu yang tidak beretika. Manusia berlari tanpa seurat benang dan mengambil makanan orang lain adalah sesuatu yang boleh dianggap memalukan dan teruk dalam etika.

Etika juga berbeza-beza kerana manusia mempunyai kehendak yang tidak sama. Sifat manusia inginkan kesempuranaan dalam hidup. Jadi, mereka akan melakukan apa cara sekalipun untuk mendapatkan sesuatu. Manusia tak pernah puas dengan sesuatu yang mereka dapat. Setiap kali kehendak dipenuhi, pasti ada kehendak lain yang ingin dicapai. Tidak hairanlah jurang orang miskin dan orang kaya semakin membesar. Perkara ini memberi persepsi berbeza bagi setiap manusia dalam memahami makna sebenar etika.

Untuk memahami etika bagi setiap manusia yang berbeza-beza adalah sesuatu yang mustahil kerana perbincangan etika adalah sesuatu yang kompleks. Namun, kita masih boleh mencari sedikit titik persamaan dalam mendefinisikan makna etika. Dalam menilai etika seseorang, ia memerlukan suatu tempoh yang panjang dan penelitian yang jitu. Pepatah inggeris berbunyi “ Don’t judge the book by it’s cover’. Jangan sekali kita lihat dia melakukan kesilapan, terus kita menghukum tanpa mengambil kira sebab musabab dia melakukan sedemikian.­­

Selain itu, etika juga boleh dijadikan subjek wajib sejak sekolah rendah dan menengah supaya ia tidak dianggap perkara yang remeh. Perkara yang boleh diketengah dalam pembelajaran ialah perbezaan etika bagi setiap agama, negara, bangsa, masyarakat dan individu. Jika diasuh sejak dari kecil, sekurang-kurangnya mereka mendapat pendedahan awal tentang ini seperti pepatah arab berbunyi “Mencegah lebih baik dari merawat”. Dengan usaha yang sedikit ini, harapan besarnya ingin melihat perubahan yang besar dalam masyarakat supaya lebih menghormati satu sama lain didalam kehidupan masyarkat majmuk.

Saya akhiri dengan suatu contoh perbuatan sebagai persoalan untuk dibincangkan kemudian. Sebilangan orang islam selalu mengunakan perkara-perkara ibadah sebagai penyelamat diri dari sesuatu perkara. Contohnya apabila datang lewat ke sesuatu perjumpaan atau mesyuarat, mereka akan mengunakan alasan “Maaf lewat, saya solat dhuha tadi”. Adakah perkara ini dianggap beretika ?

Sunday, April 13, 2014

Pendidikan: Harapan dan Impian.



Satu Program Transformasi Negara yang bermatlamat untuk melahirkan modal insan bertaraf dunia. Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan oleh pihak sekolah secara terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. Komponen PBS terdiri daripada dua kategori iaitu akademik dan bukan akademik. Kategori akademik terdiri daripada Pentaksiran Sekolah (PS) dan Pentaksiran Pusat (PP), manakala kategori bukan akademik terdiri daripada Pentaksiran Psikometrik (PPsi) dan Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK).


Setelah perlaksanaanya selama tiga tahun (2011-2014), ternyata sistem ini belum cukup kompeten untuk diguna pakai . Banyak kelemahan yang ketara dapat dilihat, namun ianya dipandang sepi oleh Kementerian Pelajaran atas alasan sistem ini masih baru dan perlukan penelitian serta kajian. Diantara masalah yang sering melanda ialah kelemahan sistem SPPBS itu sendiri. Bagi sekolah diluar bandar atau pendalaman, capaian jalur lebar sukar didapati. Malah, jika dibandar sekalipun guru-guru terpaksa bangun diawal pagi untuk memasukkan maklumat murid kedalam sistem. Selain itu, nisbah guru dan murid perlu dilihat semula. Mengikut laman web Kementerian Pelajaran Malaysia, nisbah guru dengan murid ialah 1 : 13 atau 14. Dalam meningkatkan profesyen guru, kemasukan guru yang berkualiti diperlukan untuk megatasi masalah kekurangan guru. Ia juga dapat merapatkan jurang antara jumlah guru dan murid. Setelah PBS diperkenalkan, sistem peperiksaan bakal dikurangkan. Ia memberi sedikit kesan terhadap murid-murid kerana tidak perlu sentiasa mengulangkaji pelajaran. Mereka tidak mempunyai tekanan sebagai persediaan untuk menghadapi peperiksaan, murid-murid akan menjadi malas membaca, malas bersungguh-sungguh dan hilang persaingan sihat dikalangan murid untuk menjadi yang terbaik.


Implikasi kepada perkara yang dihadapi oleh guru membuatkan mereka berasa terbeban. Gerak kerja kurang produktif, masa banyak dihabiskan untuk merekod maklumat pelajar daripada merancang proses pembelajaran dan pengajaran serta tugas-tugas lain. Impaknya juga dirasai oleh murid disebabkan kerja guru yang bertimbun, guru-guru tidak dapat memberi fokus yang lebih kepada proses Pembelajaran dan Pengajaran. Guru-guru yang meluluskan band setiap murid kadang-kadang memberi gred atas dasar simpati bukan disebabkan kemampuan murid itu. Oleh kerana kehendak sistem untuk mengejar band, guru-guru terpaksa bertindak demikian.


Sebelum keadaan menjadi lebih keruh, pihak yang berkepentingan perlu tampil kehadapan untuk menjawab segala persoalan dan melakukan sesuatu perubahan atau penambahbaikan keatas sistem sekarang. Penilaian melalui peperiksaan dan PBS perlu diseimbangkan supaya hasil yang diidamkan dapat dikecapi. Masalah seperti kelemahan sistem, tiada capaian internet dan kekurangan fasiliti perlu diselesaikan segera kerana ia adalah perkara yang asas kepada sesebuah negara maju. Sistem yang boleh digelar sebagai sistem ‘bidan terjun’ ini perlu lebih penelitian dan dibuktikan keberkesanan sebelum ia dilaksanakan sepenuhnya.


 Akhir sekali, masalah nisbah guru dan murid mungkin menjadi antara punca kelemahan sistem ini. Rancangan kerajaan yang ingin menaik taraf profesyen perguruan adalah satu langkah yang bijak untuk memastikan bidang ini tidak dianggap sebagai pilihan terakhir dalam pekerjaan. Diharapkan rancangan ini dapat menyelesaikan masalah yang sedia ada.
Pendidikan adalah salah satu cara untuk mendefinisikan semula erti kehidupan yang sebenar. Jika pendidikan diperdagangkan seperti bahan dagangan, ianya tidak lagi menjadi suatu keperluan untuk seseorang individu. Besar harapan ingin melihat pendidikan negara setaraf dengan negara membangun yang lain.

Wednesday, April 09, 2014

Happy.

Pharrell Williams - Happy


Because I’m happy
Clap along if you feel like a room without a roof.

Because I’m happy
Clap along if you feel like happiness is the truth.

Because I’m happy
Clap along if you know what happiness is to you.

Because I’m happy
Clap along if you feel like that’s what you wanna do.

We'll Be Happy (;