Saturday, May 31, 2014

Perjalanan.


Seusai tamat dua kertas dan berbaki lagi dua kertas sebelum menjenguh cuti semester selama 3 bulan, sempat saya luangkan masa bersama rakan-rakan. Lepak, makan minum, wayang, Muzakarah dan sebagainya.


Satu Malam di rumah Usamah.

The library, 'Murah'
Pukul 7. Naik lrt menuju ke Stesyen Universiti. Sampai sana, Si Usamah datang dengan Adiknya, Salman. Punya la lapar, dia bawa pegi kedai mahal-mahal, memang makan makanan 'bajet' la jawapnya. Salad sikit, daging salai sikit, wafel sekeping dengan Coffee of the day. Habis semua, terus gerak Shah Alam. Sampai rumah, aku usik-usik laman 'Youtube'. Jatuh hati pula dengan lagu-lagu Owl City. To the sky, Fireflies, Shine your way, Metropolis. Sempat siapkan satu 'e-mail', entah baca ke tidak. Terlelap dan jaga sebab kesejukan. Aku jenis tak tahan sejuk-sejuk tapi ada hati nak 'fly' merata-rata. Heh. Pagi. Usamah bebel suruh sarapan, aku tertidur. Pagi itu juga, aku ada 'event' dekat UKM, Muzakarah Jenayah Syariah. Aiman datng rumah Usamah dan menuju ke Bangi.

Sehari Bersama Aiman Uslim.

Ustaz Fathul Bari.
Sepanjang perjalanan ke Bangi tak banyak yang kami bualkan. Aku cuma soalkan pasal tempat belajar dia, Purdue University, Amerika. Sampai di UKM, terus ke Dewan berlangsungnya acara tersebut. Konklusi yang dapat, kita secara umumnya masih di takuk yang lama. Masih perlu banyak budayakan ilmu, jangan sempitkan pemikiran dan terlalu taksub dengan sesuatu. Sungguh, aku bukan insan yang layak nak ulas bab-bab agama tapi apa yang baik elok disampaikan. Lepas Ustaz Fathul Bari cakap, aku ajak Aiman balik. Singgah Burger King. Melihat karenah rakyat Malaysia, seronok. Banyak aku belajar. Sampai Uia, hujan. Puas rasa berjalan sana-sini.

Sepetang bersama Hanif Mahpa.

Edge of tomorrow. 4/5.
2.30 petang. Aku jumpa dengan Hanif Mahpa. 'Lunch' dekat Tastebuds lepas setengah hari ikat perut. Spagheti Carbonara, Ice blended Mochachino. Cukup mengenyangkan. Berlari-lari dalam lebat hujan untuk mengejar bas buat aku rasa 'happy'. Macam kanak-kanak. Kesejukan hujan, dalam lrt berlanjutan bila dalam pawagam. Sejuk. Habis 'Edge of tomorrow', cerita yang tak mengecewakan tapi sedikit bosan bila banyak sangat 'repeat'. Heh. 'Dinner' dengan KFC memang menguji kewangan aku tapi nak buat macam mana, sedap. Pulang dengan hujan.

Terima Kasih Usamah, Aiman, Hanif dan lain-lain. Ajar aku untuk bahagia supaya aku boleh buat orang lain bahagia.
Sekian.

Tuesday, May 27, 2014

Pagi.

Bagaikan camar pulang senja.
Pagi,
Sudah sepenggalah matahari di langit,
Kau masih bermimpi.

Pagi,
Rakan-rakan mu sibuk mencari rezeki,
Kau masih membuta tuli.

Pagi,
Saat perut mu berkeroncong,
Kau bangun bak singa kelaparan.

Teman,
Mengertilah, aku juga begitu,
Kau jangan ikut cara ini.

Teman,
Manfaatkan pagi-pagi mu,
Jangan menyesal kelak hari.

Teman,
Pagi itu indah,
Nikmati keindahan itu jangan disiakan.

Monday, May 26, 2014

Tumbuh tiada berbuah.

Sejarah boleh berulang, jadi Hati-hati sahabat.

Kebelakangan ini 'post-post' saya banyak berkisar tentang lirik lagu, bukan lirik-lirik kosong yang cuba saya bawakan namun ia tersirat sedikit nilai untuk difahami. Sejak-sejak ini jugak, kerap bermain dibenak fikiran ''Adakah aku hasilkan tulisan, puisi yang syok sendiri ? ''

Kembali mengenal diri.
Kita sememangnya tak lari dari kesilapan membuat pilihan didalam hidup. Namun, ia tak bermakna kesilapan itu akan kita tanggung sampai keakhir hayat. Dihujung jalan pasti ada sinar kebahagiaan. Tak semua kesilapan berakhir dengan kesengsaraan. Hadapi dengan hati yang terbuka dan teruskan langkah.

Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.
Kata-kata ini kerap kali kita dengar ketika ditimpa musibah. Hikmah ialah suatu perkara yang disebar kepada manusia mengikut zaman tanpa memandang agamanya. Ini menunjukkan bahawa, setiap manusia boleh merasai nikmat hikmah. Hikmah bukanlah barang yang dicicirkan umat islam, hikmah ialah sesuatu yang diberi dan perlu dicari. Didalam surah Al-Baqarah ayat 269, Allah berfirman :

'' Ia memberikan hikmah kepada siapa yang disukainya; dan siapa yang telah diberi hikmah sesungguhnya telah diberi banyak kebaikan; dan tiada yang dapat mengerti melainkan orang orang yang berakal.''

Sedarlah duhai manusia, kita semua sama walau apa pun kita didunia ini. Hakikatnya kita semua akan pulang kepadaNya. Kita cuma terlupa, terleka dengan dunia. Bukan bermakna kita perlu menolak dunia tapi betul firmanNya, kita ini diuji didunia, kejarlah dunia dan isinya dan beringatlah untuk hari seterusnya. Ladang ini jika diusahakan dengan baik, pasti memberi keuntungan suatu hari nanti.

Saturday, May 24, 2014

Percaya.

Let it go or you got nothing.


Berlalu awan langit nan suram,
Membawaku cahaya baru,
Hari semalam ku lepaskan,
Esok hari bawa harapan,
Teruskan.

Biarpun jauh dari mata,
Takkan hilang di hati,
Terus gagah melangkah,
Pasti.

Hari hari yang ku lalui,
Pada Tuhan ku berdoa,
Waktu kan mengubati,
Pasti.

Hentikan semua air mata,
Tuhan sentiasa bersama,
Segalanya akan berlalu,
Pulang aku pasti padaMu,
Yang Satu.

Percayalah selamanya,
Aku takkan biar kau sendiri.

Faizal Tahir

Sunday, May 18, 2014

Surat Untuk Sahabat.


Sahabat.
Assalamualaikum. Salam Sejahtera.
Semoga Sihat selalu. Tujuan surat ini ditulis untuk mengimbau kembali satu persatu memori dengan rakan-rakan sekalian. Sungguh ,saat ini aku rindu kalian, walaupun kita tidak berjauhan tapi aku rasa jauh. Kita tak seperti apa yang kita janjikan.

Gambar-gambar ini buat aku sebak. Kita ketawa gembira dalam musafir tapi bila realiti di Universiti, masing-masing ada hal sendiri, ada ego masing-masing, sibuk itu ini. Janji nak tolong menolong, bantu membantu hanya janji. Tak semua yang ditepati, tak semua melunaskan janji. Aku salah seorangnya. Melihat rakan-rakan sibuk berjuang, belajar, bersuka ria mendepani realiti di tempat belajar masing-masing, kadang-kadang ada yang hanyut dengan persekitaran. Ya, anda melihat ia hanya masalah biasa tapi tidak.

Parahnya Electro hidup keseorangan dalam kota metropolitan, begitu juga payah seorang insan berhempas pulas hidup dalam realiti yang bermacam bagai. Tiada apa yang aku ingin sorok. Bila aku lihat semula gambar-gambar kita, aku sangat tersentuh. Tak tahu mana salahnya. Aku yakin ianya sementara. Senyum tawa kalian buat aku terinspirasi. Aku tak tahu apa cara terbaik untuk buat yang dijanji jadi realiti tapi aku berharap kita boleh teruskan hubungan yang bernama "Persahabatan" walau apa jua rintangan dan halangan. Hari ini, aku sedar pentingnya bersama kalian. Gelak tawa, tangis duka itu semua asam garam kehidupan.

Bak kata-kata pujangga, "Kalau nak kenali sahabat bermusafirlah." Ya, aku kenal kalian bila banyak kita berjalan mengembara tapi mengapa impaknya tidak dibawa hingga sekarang. Kenapa ianya ditinggalkan di foto-foto sahaja. Aku rasa satu akibatnya. Sangka baik. Mungkin ini yang aku alami, aku kurang bersangka baik dengan kalian. Salah aku. Aku kurang bagi ruang bahawa bukan aku sahaja yang sibuk, bukan aku sahaja yang betul. Bukan. Cukup disini sedikit coretan. Aku tahu surat ini tak akan dibaca oleh kalian kerna masing-masing punya citarasa dan tanggungjawab tersendiri. Biar. 

Sekian.
Fahmi Kashfi.


'Dream Big', ayuh kejar cita-cita kita.


Petaling Jaya. Bila lagi nak bergambar macam ni?

Banyak salah aku dengan kalian.

Masih terasa nasihat oleh Pak Su Hamid.

Langkawi. Sekali lagi jom.

Syukur.


Lagu yang sangat klasik, zaman 90an gitu. Masa kecil-kecil, aku selalu didendangkan dengan lagu-lagu genre 'nasyid' , islamik kata orang. Namun sekarang, genre nasyid sudah sama taraf dengan genre yang lain-lain. Lagu nasyid berkonsepkan cintan-cintun mengalahkah lagu-lagu pop, balada malahan bollywood.

Jadi, setiap lagu ada mesej yang tersendiri. Terpulang kepada kita untuk memilih dan mencari mesej yang ingin disampaikan. Sekian, bersyukurlah !

P.s : Selamat pulang tapi baca ke tidak. haha.

Saturday, May 17, 2014

SegalaNya MilikMu.

Senja. Seketika penuh makna.

Kau yang menciptakan cinta,
Dan Kau jua yang menghampar bahagia,
Di ribaanMu terhimpun harapan,
Impian tulus setiap insan.

Kau yang mengutuskan duka,
Dan Engkaulah yang mengirimkan hampa,
Namun padaMu jua diadukan,
Merabahkan keresahan dan tangisan.

Aku tahu inilah kasihMu,
Aku tahu inilah cintaMu,
Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku,
Tak semuanya yang ku mahu.

Di celah hangat nafas yang terhela,
Ada dingin saat menyeru (menyebut) namaMu,
Terarah segala ronta dan rasa,
Pada damainya dakapanMu.

Dan ku tahu di segenap ruang rasaku,
Telah Kau titipkan kekuantan,
Oh Tuhan...

Thursday, May 15, 2014

Sky Full of Stars.

The Bird. It's too cool.


Cause you're a sky, cause you're a sky full of stars,
I'm gonna give you my heart,
Cause you're a sky, cause you're a sky full of stars,
Cause you light up the path.

I don't care, go on and tear me apart,
I don't care if you do,
Cause in a sky, cause in a sky full of stars,
I think I saw you.

Cause you're a sky, cause you're a sky full of stars,
I want to die in your arms, arms,
Cause you get lighter the more it gets dark,
I'm going to give you my heart.

And I don't care, go on and tear me apart,
And I don't care if you do,
Cause in a sky, cause in a sky full of stars,
I think I see you,
I think I see you.

Because you're a sky, you're a sky full of stars,
Such a Heavenly view,
You're such a Heavenly view.



***

Life won't be that easy.
You have to face all difficult,
To define what's meaning of happiness,
Sometimes you fall and wake up by yourself.

It show how strong you're,
Cry if you want and move on,
Make your dream big as much as you can,
Happiness is there, find it with Patient and Hope.

***

P.s : Bitaufiq wa najah fil imtihan.

Tuesday, May 13, 2014

Rindu Malam.

Teh itu sedap jika ia sedap.

Antara yang memecah semseta,
Menyampaikan pesan,
Kesunyian dikala sendirian,
kesepian menyelubungi hari-hariku.

Disajikan dalam doa-doa rindu,
Yang menanti kau datang dan pergi,
Seperti mimpi-mimpiku,
Fantasiku.

Bukan dongeng lagi sayup kedengaran,
Disisi cuping disetiap corong,
Lorong yang lohong.

Benar ku tak bohong,
Bila hati menyanyi,
Bila rindu...

Monday, May 12, 2014

Honest.

lapangkan dadaku, tabahkan hatiku.

Honest.

Patience, test my patience.
If I made it too hard for you maybe you should've changed it.

Say it, you should say it,
'Cause I'd say I was wrong just to make it fill all the spaces.

Waiting, always waiting.
If I gave you control would you say that we could've saved it?

I hope you find a way to be yourself someday,
In weakness or in strength,
Change can be amazing.
So I pray for the best, I pray for the best for you.

I wish you could be honest, I wish you could be honest with me.
Chasing, always chasing dreams.
Why’d you stick around, why’d you stay with me?
Why’d you fake it?

Hesitation is killing me too.
But I couldn’t save it, I couldn’t save it.


Sunday, May 11, 2014

Lafaz Yang Tersimpan.

Smile.
Buat ibu-emak seluruh dunia... Lafaz yang tersimpan.

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya.

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu.

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia.

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu.

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia.

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan atur kata.

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan.

Friday, May 09, 2014

Mahasiswa.

Thanks for the picture.
"I know that we all think we're immortal, we're supposed to feel that way, we're graduating. The future is and should be bright, but, like our brief four years in high school, what makes life valuable is that it doesn't last forever, what makes it precious is that it ends. I know that now more than ever. And I say it today of all days to remind us that time is luck. So don't waste it living someone else's life, make yours count for something. Fight for what matters to you, no matter what. Because even if you fall short, what better way is there to live?"

(Gwen Stacy)

Wednesday, May 07, 2014

Sungguh.


سبحانالله
Sungguh !
Nampak benar onarnya.

Sungguh !
Jelas sungguh tiada seni.

Sungguh !
Aku bukan jiwanya seni.

Sungguh !
Jangan dikutuk orang seperti aku.

Sungguh !
Mereka punya hati yang sensitif.
Mudah terguris. Mudah Kasih.

Sungguh !
Sungguh-sungguh lah dalam bersungguh.

Tuesday, May 06, 2014

Langit.

Seusai bacanya, hadirlah idea. Awan itu cantik menggoda.

Langit.

Sesaat terbang. Indah. Pesona.
Awan-awanan melambai dunia. Tapi...

Kita masih sama.
Musnah. Hancur. Dengki dan dusta.
Sesama manusia tiada kasihnya.
Hatta binatang lebih mulia.
Malu. Terasing.
Malu aku dengan manusia.
Benarlah kata baginda 'Suatu hari nanti kita akan kembali asing'
Aku mulai rasa.
Jauh berlumba seakan berjaya tapi.
Makin jauh dari penamat.
Kembali lah kita.
Berjalan. Meniti lorong.
Sempit tapi sedikit.
Semoga bahagia kelaknya.
Amin !

Monday, May 05, 2014

You & I


We are the same we win and lose in the game of life...
You & I
We seek the truth looking for the signs in the universe...
In this journey... We are companions struglings through life towards our
Way...

Why should a mother cry...
Why should a wife see her husband die...
Oooh tell me why do we have to fight...
Why don't we try just you and I...
Ooh why don't we try...

You & I
We love our land protect our home against any harm...
You & I
Dream of a day when everybody will live in peace...
In this journey... We are companions struglings through life towards our
Way...

Throughout history so many senseless wars
Yet we never learn, we're building borders around us
But we still have a chance to heal our wounded world
Let's get rid of hatred and see each other as we really are
Before it's to late, who knows what tomorrow may bring
But without justice there's no way that peace can exist.

Thursday, May 01, 2014

Mereka kuatkan aku.

Scenery infront of my house.
*Aku* : Mak, present tadi teruk la.

*Mak* : Biasa la mula-mula. Pelan-pelan la. Belajaq memang susah pun, mana ada belajaq-belajaq terus pandai. Belajar ja dulu, nanti lama-lama pandai la. Dah, mak nak p pasar malam.

*Aku* : Beli sate mak (:

*Mak* : Lepas tu, nak pos kat hang ? Makan ja apa yang ada, nanti balik makan la puas-puas.

***
"We tend to appreciate something more than before when it's gone".

It seems like i'm missing home right now.
Whatever i gonna do at home, It does not make any sense.
What's in my mind is. I want to go home. 
Happy. Peace. Love. Life.