Sunday, July 20, 2014

Ramadan Si anak kecil.

video

Saya rasa masih belum terlewat untuk anak kecil ini menyanyikan lagu sambil mengucapkan Selamat Berpuasa kepada semua rakan-rakan. Sekian.

Friday, July 18, 2014

Mengenal erti kawan.


Kawan ?
Persoalan ini yang aku timbulkan sebelum dijawab oleh beberapa kenalan. Semoga kita menjadi seorang kawan.

Tatkala kita tiada teman, kita sering merasa kesunyian. Bila di kelilingi sahabat handai, ada perilaku sahabat yang mengguris hati. Jadi, apa sebenarnya erti kawan dan perlukah kita terlalu bersikap selektif dalam berkawan. Segala persoalan ini saya tidak dapat rungkaikan kerana kecetekan ilmu dan pengalaman. Namun, saya cuba berkongsi sedikit sebanyak pengalaman yang di kutip dalam hidup ini.

Dalam proses menuju zaman dewasa, kita semakin banyak mengharungi persimpangan-persimpangan yang memerlukan kita membuat pilihan. Ya, hidup ini berkisar tentang sebuah pilihan, kiri atau kanan, baik atau buruk. Terkadang kita silap dalam membuat pilihan tetapi perkara itulah yang mematangkan dalam kehidupan.

Kawan sememangnya suatu perkataan yang sinonim buat makhluk manusia. Jarang kita dapat dengar manusia tidak suka berkawan dan hidup sendirian. Saya adalah seseorang yang suka berkawan. Namun, saya sering gagal untuk menjaga hati dan perasaan mereka. Orang lain akan melayani kita sebagaimana layanan kita terhadap mereka. Jika baik perilaku kita, baiklah yang dibalasnya tetapi jika buruk layanan kita, bersiap-sedialah untuk menghadapi layanan yang sama.

Saya masih lagi mencari erti sebenar seorang kawan, mungkin kerana saya tidak pandai menghargai insan-insan di sekeliling. Jadi, sehingga kini saya masih buntu dalam memaknakan kawan dan menjadi seorang kawan yang sebenar-benar kawan kepada orang lain. Proses belajar dan mengenal sememangnya pahit dan banyak likunya tetapi saya memilih jalan ini supaya suatu hari nanti saya benar-benar tahu dan menghargai nilai seorang kawan.

Wednesday, July 16, 2014

Apakah itu makna kawan?

Suatu malam, saya cuba merungkaikan satu makna, kawan. Puas bermain dengan persoalan ini, saya cuba minta pendapat rakan-rakan lain. Jadi, ini adalah satu jawapan yang di respon.

Soalannya mudah, "Apakah itu makna kawan?"

Saya tertarik membahas tentang ini apabila saya mengenali perkataan "ukhuwwah islamiyyah". Saya terus mendalaminya. Tidak cukup dengan akujanji dan ikat tangan, tetapi perkataan ini mesti ada nilai maknanya yang tersendiri. Jadi, apakah maksud dan rasa sebenar persahabatan, ukhuwwah, atas nama Allah?

Saya suka dengan pendapat Ibnu Qayyim Al Jauziy dalam kitabnya Dzamm Al Hawa yang mengelaskan peringkat-peringkat perasaan, cinta, yang kosakatanya berbeza di dalam bahasa Arab. Tingkat cinta yang paling tertinggi ialah "Khullah". Apakah itu Khullah sehingga tingkatnya diletakkan sebagai yang tertinggi?

Sebelum Khullah, ada cinta yang difahami oleh manusia biasa. Iaitu "Mahabbah". Kata Imam Al-Hujwiri dalam kitabnya Kasyful Mahjub, Mahabbah berasal dari kata “habbah” yang bererti benih-benih/biji yang jatuh ke bumi di padang pasir. Sebagaimana benih itu tersebar di gurun pasir, tersembunyi di dalam tanah, dihujani oleh terpaan angin, hujan dan sengatan matahari, disapu oleh cuaca panas dan dingin, benih-benih itu tidak rosak oleh perubahan musim. Demikian halnya cinta sejati, tak lapuk dengan sengatan mentari dan guyuran hujan, tak lekang oleh perubahan musim dan tak hancur berantakan oleh terpaan angin.

Khullah itu tingkatnya lebih tinggi dari Mahabbah. Khullah itu beerti "PERSAHABATAN". Ulama' mengelaskannya setelah meneliti hadis Rasulullah SAW, "Sesungguhnya manusia yang paling banyak memberikan jasa kepadaku dalam persahabatan dan hartanya adalah Abu Bakar. Seandainya aku (boleh) mengambil KHALIL (kekasih) selain Rabbku nescaya aku akan menjadikan Abu Bakar (sebagai khalil), sebagai persaudaraan Islam dan kasih sayangnya. Tidak akan tersisa satu pintu pun di masjid kecuali tertutup, melainkan pintu Abu Bakar.” (HR. Bukhari, Fathul Bari 7/359 hadits 3604).

Saya tertanya-tanya apakah ada sahabat yang mampu menahan sakitnya sengatan kala berbisa hanya untuk memastikan sahabatnya tidur lena sehingga terkeluar air matanya? Apakah yang sebenarnya ada dalam hati dan perasaan Abu Bakar RA ketika itu? Inilah jawapannya; KHULLAH.

Indah betul kehidupan ini apabila kita memang memiliki sahabat yang benar-benar di atas landasan "ukhuwwah lillah", bukan hanya sekadar sangkaan semata-mata. Di sinilah menemukan besarnya beza antara sahabat yang mengajar dan mengajak, yang berjiwa "murabbi" (membimbing dengan memahami) dan berjiwa "mufti" (menghukumi).

Semoga catitan saya atas persoalan Fahmi Kashfi ini bermanfaat buat mereka yang mencari hakikat cinta atas dasar "ukhuwwah lillah". Dimasukkan ke dalam nota usrah dalam bab "Ukhuwwah" atau dijadikan falsafah persahabatan yang indah dan bermakna. Dan memahami beza antara hakikat dan retorika.

Sekiranya kita tidak mampu ke syurga dengan amal lain, semoga kita beroleh ke syurga kerana KHULLAH yang cuba kita bina bersama.

Oleh. Saudara Hafizul Faiz.

Friday, July 11, 2014

Ramadan yang dulu

terkenang masa-masa dahulu...
Ramadan dahulu kala...

Sahur waktu yang paling kritikal. Nak bangun tu susah sungguh. Kalau dah bangun tu, usaha cari 'port' lain nak tidur, berkali-kali bangun dari tidur lepas tu tidur balik. Masa makan pun curi-curi juga tidur. Bila kena marah, mulalah terkebil-kebil. Apa yang buat aku bangun juga adalah, lepas sahur tidurlah balik. Haha.  Sementara nak tunggu subuh tu, sempat lagi tidur, kadang-kadang terlajak la juga. Bila tengok adik-adik aku buat balik benda yang sama, lawak pula rasa. Seharian berpuasa semestinya sesuatu yang meletihkan. Bila dah tak sahur, mulalah nak ponteng puasa. Alasan itu ini. bila dah berbuka, satu kegembiraan. Satu lagi bila terawih, bukan seronok terawih tapi seronok main. Aci ligan, polis and thieve, nyorok-nyorok, mercun dan segala bagai. Habis terawih, tadarus ramai-ramai.

Tapi itu semua dulu.

***


Wednesday, July 09, 2014

"Kalau la aku jadi kecik balik..."

"Kalau la aku jadi kecik balik..."

When we talk about 'kalau' my friend said that "Cakap pasal kalau ni, kerbau pun boleh panjat pokok." It's something ordinary. I would like to share some pharse from Tuesdays with morrie.

Oh if I were young again...You never hear people say, "I wish I were sixty-five."
You know what that reflects ?

Unsastisfied lives. Unfulfilled lives. Lives that have'nt found meaning.
Because if you've found meaning in your life, you don't want to go back.
You want to go foward. You want to see more, do more.

If you're always battling against getting older, you're always going to be unhappy, because it will happen anyhow.

Sunday, July 06, 2014

Tak berani ke takut ?

Bagaimana melawan ketakutan ?
Takut tinggi ?
Takut ular ?
Takut apa lagi ?

When you fear something, you need to face it.
Apabila anda takut sesuatu, anda kena hadapinya.

Mungkin itu cara terbaik untuk menghadapinya, hadapi apa yang kita takutkan. Gunakan cara ini dijalan yang betul, kita takut mencuri,  lalu kita mencuri. Itu salah. Gunakan ke jalan yang benar~

Aku takut tinggi. Bukan takut apa pun, cuma gayat. Cuti yang lepas, aku berkunjung ke Pulau Langkawi dan menaiki kereta kabel. Peh, takut dia. Masa nak naik boleh buat-buat tenang, bila dah dekat atas, tak berani aku nak tengok bawah. Aku ingat dah dapat hilangkan rasa gayat, tapi baru-baru ni aku pergi taman tema air dekat Sungai Petani, The Carnival. Ada satu gelungsur ni, punya la tinggi, nak naik pun takut tapi sebab kawan-kawan ajak, kena naik juga,  nanti kata penakut pula. Naik-naik, waaahhhh ! Tak mau dah, cukup sekali. Sampai sekarang masih gayat. Hmm~

Memandu. Sejak dapat lesen, aku bawa kereta pergi ke masjid sahaja, itu dekat. Tak tahu kenapa tak berani. Pelik. Oh, aku ingat. Pernah sekali, bawa kereta dari Rawang ke Petaling Jaya, pertama kli. Setiap kali nak masuk simpang, kena hon. Nak tukar lorong, kena hon. Sampai kereta belakang kena brek mengejut. Naifnya aku. Mungkin sebab tu tak berani nak drive ke mana-mana. Sampai satu hari, aku kena drive dari Shah Alam ke Keramat. Konon nak jadi hero. Itu jadi titik tolak perubahan. Dah la tak tahu jalan, tak pernah drive dekat bandar sibuk, hujan pula time  tu. Mencabar benar, nasib ada 'kekuatan'. Itu pun langgar juga side-mirror orang masa dekat tol. Lepas tu, dah biasa dah. Terima kasih kepada peluang, saya percaya jika kita bagi peluang, dia akan tunjuk keupayaannya.

Jadi, percaya pada diri, Anda mampu mengatasi. Sekian.

Thursday, July 03, 2014

Manis

"Kita sentiasa tercari rasa manis untuk jiwa kita kerana apa yang manis itu kanbuat kita bahagia. Tapi, kadang kala, kita terlupa - rasa manis itu sentiasa berbeza buat lidah sang perasa. Ada yang kecap kemanisan dari manisnya gula, ada yang kecap kemanisan dari manisnya senyuman, ada yang kecap kemanisan dari manisnya hati manusia."

(Sinopsis Teater Trata)

Holiday #3

Sincerity always wins heart.

After a heavy rain, i'm going outside and look at the sky. There was reddish and we call it 'Senja.' I'm usually writting something or updating blog at this time. Calm. Being alone at home and nothing to do make you appreciate your time for reading and writting.

Sincerity. Since, heard this word. I felt something wrong about my attitude. Sincere is something that cannot achieve easily. You cannot say that, every job you have done, I'm sincere. It is about our feeling and others. We will not feel burden to do the job or others feel pleasant to us. Now, I believe "Sincerity lays wins heart." Pray for me. Thanks !