Manusia dan Makanan

balik raya.

my mood like always- macam tahun lepas juge. cume mungkin kali ini mungkin menjadi raya paling best . - huh? best? let's see..

[Gambar Hiasan]

"OOii!! Bilik 3 open cokelat!!"

taktaktaktak..(bunyi cam tapak kaki kuda). budak-budak 2nd floor menyerbu. belum sempat plastik cokelat dibuka, bilik 203 dah penuh dengan pelahap-pelahap yang macam kebuluran setahun.

hah. saja cerita suasana kat floor. kadang-kadang tergelak juge sendiri memikirkan bende ni. heh.

"Oi Don!(bukan nama sebenar), tuan die blom rasmikan lagi, ko dah sentap? kerek-teristik.."

"Sibuk ar ko Von(bukan nama sebenar juge), tuan die tak bising, ko sebok2 apesal?", balas Don, sambil bangga menunjukkan kelahapannya.

"OOhh.. gaduh sokmo. dok leh ke kalu dok gaduh time makang?". sampuk ustaz - (gelaran kami pada safwan).

Ramadhan Kareem.

Sahabat-sahabat,
Teori saya kali ini ialah -
manusia sangat mencintai makanan.
Makanan itu seolah seolah keperluan yang (gile mampos a kite kalau takde) penting, sampaikan ape-ape saja yang kita nak buat dengan manusia ni, mesti ade makanan.

Saya berupaya menyimpulkan beberapa sebab setelah pemerhatian saya selama sebulan ini:-

1. Probably, perkara pertama yang dikenali manusia sejak generasi terawal ialah makanan (food). Bila rasa lapar, mesti mereka cari makanan. Anda kata tempat tinggal? - tak, orang paleo hidup nomadic kan? Anda kata pakaian? - manusia dulu bogellah. mane tahu nak cover line.

2. Makanan tu sedap. yeah, sedap. No, I really mean it. Food are delicious. Not a single creature with a tummy on earth shall deny this. Bende sedap biasalah, sangat memukau. BI kate mesmerizing (saya belajar dalam essay wafi). Manusia sangat tertarik.

Dan kerana itu Ramadhan tiba, menyekat kita daripada makan - perkara yang kita paling suka lakukan. Tapi bila berbuka, kita melahap. Habis makanan sarapan, tengahhari, minum petang, malam, kita bantai sekaligus. Qadha' balik katanya. Hampeh.

Ingat,

" Ramadhan datang bukan menyuruh kita menahan nafsu, tapi mendidik jiwa.."

Mereka yang menahan dan mendidik - kedua-duanya merasakan nikmat berbuka. Tapi yang mendidik saja yang akan survive the next 11 months. Yang menahan, back to old days. Nafsu menguasai dia, bukan dia menguasai nafsu.

Saya teringat perbualan saya dengan Talhah before exam Chem ari tu,

"Man, aku nak buat programme untuk batch a. Ko ade idea lain tak cmne nak kumpul derang nih?"

"Ape je idea kau sekarang? tengok sket.. hm..
JAMUAN,
liqa' almulk,
main bola sekali,
tayangan.."

"Aku tengah kering otak a. Tapi aku rasa yang akan berkesan daripada ape yang ko listkan tu cume JAMUAN. Kompem."

Die angguk 3 kali. Tandanya setuju. Mana taknya, badan die pun boleh tahan..

sup_goreng - unlimited.


Comments

Popular Posts