Posts

Showing posts from 2013

Rama-Rama

Image
Gambar disunting. 

Seumpama rama-rama, Terbang bebas di udara tanpa ada halangan. Aman damai suka-suka, Riang ria tanpa ada rasa duka sengketa,  Rama-rama. 

Ekspresi dirimu menawan hatiku, Ingin aku terbang bersamamu. Melihat kerenah melihat telatah,  Manusia yang sering terlaga. 

Ekspidisi ini bagai tiada henti, Kan menjadi antologi diri. Terhentilah mimpi terhapuslah sepi,  Sanubari yang lebih berani. 

Terminal yang pasti satu fitrah hati, Kerana yang sejati tiada kekal lagi. Terbanglah ke sini mencari abadi,  Terbanglah ke mari mencari hakiki. 

Seumpama rama-rama, Melewati panorama yang penuh warna warni. Taman bunga taman damai,  Dengan aksi lincah berputik hidup yang harungi,  Rama-rama.

Aku menulis.

Ramli Sarip - Bukan kerna nama

Jangan kau pandang bibir yang manis
kerana dia bisa menghancurkan jangan kau pandang wajah yang indah kerana dia bisa meracunmu
dengarlah hai teman dengarkan bersama aku menulis bukan kerna nama kerna sifat kasih pada sesama insan dan menyatakan kasih sayangmu kita sama semuanya sama apa yang ada hanyalah kehidupan


Jangan kau dengar puisi dusta kerana dia bisa merosakkan jiwamu dengarkanlah puisi di pusaka yang telah turun temurun hari ini


Jangan kau alas hatimu itu dengan secebis warna kehitaman dialah seperti anai-anai lambat laun hancurlah dirimu

Pagi.

Image
Dingin embun pagi, Syahdu awan kelabu, Disaat mentari tersenyum, Aku hanya terpaku, Tatkala embun menangis, aku turut menyeka air mata, Mungkin tuhan sedang berkata, hentikan air mata, Kerna Aku sentiasa ada, Menghempas pasrah menanti hikmah, Apakah mungkin adanya ruang, Harapan diimpi Redha ditelusuri, Mengharap kasih nan ilahi, Disini aku menanti titis syurgawi, Kerna aku yakin, Lautan kasih ilahi tiada bertepi.

Bumi Barakah

Image
Bayu angin menyambut ku datang,
Sinar Dhuha menyapa gembira,
Burung terbang dibumi berkat,
Tasik terbentang luas mata memandang.

Aku selami tasik nan luas,
Menyelami diri sendiri yang tak pernah puas,
Terkapai-kapai aku lemas,
Jauh menyimpang dari landasan.

Gerimis menitis seakan merintih,
Puitisnya kasih tak pernah ditagih,
Tinta menulis disemat kasih,
Agar hati letih kembali pulih.

Seakan ada kuasa ghaib yang menarik pandanganku,
Melihat tak jemu-jemu ditemani pilu,
Sejuknya mencengkam kalbu,
Aku berbisik, itu semua kuasa-Mu.

Andai bumi ini jejak pilihku,
Dapat ku nikmati bait-bait kalam Ilahi,
Tetapi semua menjadi memori,
TakdirNya ku turuti, HikmahNya di nanti.

Dibalik kabus ku temu pelangi,
Walaupun kabur tetap ku susuri,
Kisah ini satu memori,
Darul Quran tersemat dihati.


Fahmi kashfi. Hujan. 5:34PM. DQ


Pesanan dari Bangladesh.

Image
"Aku telah menjadi pelindung kalian. Jika kerajaan membunuhku tanpa keadilan, maka matiku itu syahid. Selepas kesyahidanku, Allah Maha Besar yang akan menjadi pelindung kalian. Dialah sebaik-baik Pelindung. Maka janganlah kalian khuatir.

Aku memang tidak bersalah. Mereka hendak membunuhku kerana aku terlibat dengan gerakan Islam. Bukan semua orang bertuah untuk mati syahid. Sesiapa yang dikurniakan syahid oleh Allah, maka dia sememangnya orang yang bertuah. Jika aku menerima kesyahidan, maka inilah pencapaian yang terbaik dalam hidupku. Setiap titis darahku akan menambah kemaraan gerakan Islam dan menyebabkan kehancuran penindas. Aku tak risaukan diriku. Aku begitu prihatin dengan masa depan negara dan gerakan Islam. Setahu aku, aku tidak pernah buat salah.  Aku telah menginfakkan diriku sepenuhnya untuk gerakan Islam untuk menyelamatkan orang-orang Bangladesh. Aku tidak pernah tunduk pada ketidakadilan dan tidak akan sekali-kali di masa depan. Tak terlintas di fikiran untuk aku…

Mesej untuk Ummat Alam

Image
Burung itu berkicau lagi Membelah hening terik pagi Aku sangka hidupnya indah sehari-hari Rupanya derita angkara manusiawi
Pokok-pokok dijadikan sasaran Sungai-sungai jadi tempat buangan Udara tercemar dengan bunyi-bunyian Asap kenderaan diresap awan kolombus
Masih ada burung yang berkicauan Sambut pagi dengan kedamaian Manusia berhati jiwa yang suci Berbahagialah alam dengan kedamaian.
Fahmi Kashfi. 12:13PM. Alam.

Aku & Peribadi

Image
Di lorongan gelap itu kami telusuri, Berjalan dengan kaki sendiri, Perah keringat semai muafakat,  Sunyi gelap tak jatuh semangat, 

Dataran Merdeka medan keramat,  Puisi dilontar hati bergetar,  Mencari peribadi yang penuh misteri,  Tiada peribadi sesal sendiri,  Ayuh tajdid hiasi Peribadi. 
Fahmi Kashfi. 12:06PM. Sendiri. Turki nanti kami.

Aku.Tabung.Kembara.

Image
Assalamualaikum
Menuai padi mengail ikan, Padi ditanak ikan dimakan, Yang jauh-jauh kita dekatkan, Yang rapat-rapat kita kekalkan.
Dari Kokdiang singgah di Pekan, Datang bersama segunung harapan, Amalan menabung suatu kebajikan, Buat bekalan masa hadapan.
Seringkali kita dengar kes-kes menabung tetapi tidak istiqamah (berterusan). Salah siapakah ?
Tabung Penabung Menabung Benda yang ditabung
Ia bergantung kepada kemampuan dan kesedian seseorang untuk menabung. Tak ada tabung, macam mana nak menabung? Tak ada duit, tak boleh beli tabung.
Bermula lah dengan sekecil-kecil usaha. Sepuluh sen, Lima puluh sen, Seringgit dan seterusnya. Kita nampak benda-benda macam begini sesuatu yang remeh.
'Alah, mak ayah kan ada. Mintak je la dekat diorang'
'PTPTN kan ado ?'
'Sheikh, kita nak selesai masalah ummat, tak dak masa nak menabung. Infaq,infaq !'
So, what ? Salah ke nak bina kewangan sendiri, nak berdikari, nak berbakti kat 'family', nak rasa nikmatnya duniawi sambil kejar ukhrawi~
Terpu…

Raikan Cinta.

M.Nasir - Raikan Cinta
Berapa dalam harus kugali tanah ini harus kugali
Untuk bertemu permata nilai sejati nilai sejati Baru kupulang ke kampung sentosaku Baru tercapai segala maksudku
Perahuku menghala ke hulu kuala jua kusua, jua kusua... Kau lihat aku, aku pula lihat dia samakah kita ?
Ke sana ke sini lari-lari kecil Bagai Siti Hajar mencari air Terpancur sinar di kering pasir Bekas hentakan kudus kaki Ismail
Mari mawarku raikan cinta Tanpa cintaNya kita tiada Mawar cinta mawarku abadi Cinta pemilik segala Jadi.

Kami Mimpi Pelangi

Image
Nidji - Laskar Pelangi
Mimpi adalah kunci untuk kita menakhlukkan dunia berlarilah tanpa lelah sampai engkau meraihnya
laskar pelangi tak kan terikat waktu bebaskan mimpimu di angkasa warnai bintang di jiwa
menarilah dan terus tertawa walau dunia tak seindah surga bersyukurlah pada Yang Kuasa cinta kita di dunia selamanya…
cinta kepada hidup memberikan senyuman abadi walau hidup kadang tak adil tapi cinta lengkapi kita
laskar pelangi tak kan terikat waktu jangan berhenti mewarnai jutaan mimpi di bumi
menarilah dan terus tertawa walau dunia tak seindah surga bersyukurlah pada Yang Kuasa cinta kita di dunia
menarilah dan terus tertawa walau dunia tak seindah surga bersyukurlah pada Yang Kuasa cinta kita di dunia selamanya selamanya

Uda Dan Dara

UDA DAN DARA

Uda dan Dara Bertemu wajah rasa  Burung-burung menyanyikannya  Gunung-gunung sungai sawah padi melindungi  Melindungi kasih sayang agung dan murni. 


Uda dan Dara Bersumpah keramat cinta  Kering lautan runtuh langit  Terbelah gunung gugur matahari  Berdua bersama berdua sehidup semati. 


Uda dan Dara Bersanding tak berpelamin  Berijabkabul malam bening  Pohon-pohon mewali laut malam saksi  Malam bersatu kiamatlah alam dua hati. 


USMAN AWANG
Image
Dan tiadalah duduk setempat bagi orang cerdik dan beradab itu dianggap sebagai rehat.
Tinggalkanlah tanah air dan mengembaralah.

Berkelanalah, engkau akan dapat pengganti orang yang kamu tinggalkan. 
Berusahalah, kerana keindahan hidup itu ada pada berpenat- penatan.

Aku melihat air yang tenang bertakung, mencemar kandungannya sendiri. Sekiranya ialah mengalir, ia akan baik, sekiranya ia tidak mengalir,tercemar.
"Imam As-Syafie"






Fokus

Image
Aku sedar siapa diriku, Aku dah tahu siapa aku, Aku sedar dan berasa malu, Aku sangatlah mahu...
F.O.K.U.S

Why I Hate School But Love Education

So you want...to get a degree Why? Let me tell you what society will tell you: Increases your chances of getting a job, Provides you an opportunity to be successful, Be a lot less stressful, Education is the key. Now let me tell you something your parents will tell you: Make me proud, Increases your chances of getting a job, Provides you an opportunity to be successful, Your life will be a lot less stressful, Education is the key. Now let's look at the statistics, Steve Jobs - net worth seven billion R.I.P, Richard Branson - net worth four point two billion, Oprah Winfrey - two point seven billion, Mark Zuckerberg, Henry Ford, Steven Spielberg, Bill Gates Now here comes the Coup de grĂ¢ce, Looking at these individuals, what's your conclusion? Neither of them in being successful, Ever graduated from a higher learning institution. Now some of you may be like, Money is only the medium by which we measure worldly success, And some of you even have the nerve to say "I don't…

Examination

Image
The rules for examinations too are not without controversy. One is the silly requirement for candidates to state their race and religion. This adds to the general unease and suspicion that such information would be used for sinister purposes. Get rid of that unnecessary data.
These examination bodies have not done any research to validate their tests. There are no longitudinal studies correlating students’ performances on these tests and their later college careers. Nor are there studies to validate the internal consistency of the tests, or correlating them with class performance. Similarly there are no detailed analyses of the questions to differentiate between the truly discriminative ones from those that are not. The best questions are obviously those that are answered correctly by the top scorers; the worse or least discriminative are those answered correctly at random. The only way to discover this is to subject each question to statistical analysis. Such analyses would help the e…

Maknakan Hidup.

Image
Hidup bukan hanya berlegar di alam fana sahaja tapi akan ada alam baqa, dari hidup dunia kepada hidup akhirat. Percayalah bahawa pengakhiran kita adalah nikmat kemenangan (Syurga), terpulang kepada kita untuk mencorakannya. Maknakan kehidupan anda.

Aku yang berdosa

Image
Tatkala usia muda dipenuhi dengan dosa noda, Hadir nya cahaya penuhi ruangan gelita. Tatkala sahabat mengadu domba, Aku hanya pejamkan mata.
Aduh, berdosanya aku !

I Will Not Let An Exam Result Decide My Fate (Suli Breaks)

Right now
There is a kid finishing parents' evening in a heated discussion with his mother Saying, why does he have to study subjects he will never ever use in his life? And she will look at him blanked eyed, stifle a sigh, think for a second and then lie She'll say something along the lines of: "You know to get a good job, you need a good degree and these subjects will help you get a degree, we never had this opportunity when I was younger". And he will reply: "But you were young a long time ago, weren't you mum?" And she won't respond although what he implies makes perfect sense that societies needs would have changed since he was 16 But she will ignore him, grip his hand more sternly and drag him to the car What she doesn't know is that she didn't ignore him just to shut him up She didn't lie because they are just returning him from parents' evening And an argument in the hallway would look bad on her resume She won't lie becaus…
Image
Ku Serah segala ketentuan...

Mulakan Hari ini

Image
Assalamualaikum. Bila hari ini dilalui penuh  dengan ujian dan cabaran. Ingatlah ! hari hari mendatang Allah pastikan jelmakan kebahagian.
Ibarat datangnya Pelangi selepas hujan. Nice bukan (:
Enjoy this inspiring song.
(Pra-Dengar Sahaja, Harap Maaf)

Ku lihat matamu ada mendung duka Luka semalam Usahlah bersedih Pasti Tuhan menggantikan bahagia
Mulakanlah hari ini Dengan wajah ceria Syukur kerna dirahmati Redha dan berusaha
Gagal tak bermakna rebah selamanya Sirna harapan Masih ada waktu Bangkit dan mengejar impian gemilang
Mulakanlah hari ini Dengan wajah ceria Syukur kerna dirahmati Redha dan berusaha
Pada Tuhan tawakkallah Penuh yakin di jiwa Moga nyata cita-cita Telah lama didamba
Usah beralah terus melangkah Berbekal doa dan segenggam tabah Detik dinanti pasti akan tiba Kita kecapi nikmat kejayaan
Sang suria yang bersinar Bawa harapan baru Bukakanlah jendelamu Bina impian megah
Pada Tuhan tawakkallah Penuh yakin di jiwa Moga nyata cita-cita Telah lama didamba

Bintang Syurga - UNIC feat Raqib Majid

Assalamualaikum Salam Sejahtera
Terkesan. Tersentuh. Terkesima. Hayati makna lirik ini.
Bintang Syurga - UNIC feat Raqib Majid

Biar darah jadi baja
Biar tulangku menjadi tonggaknya
Islam tetap di puncak
Biar imanku terus melonjak

Aku tegar 
Aku rela
Sekalipun aku dihenyak 

Burung-burung hijau terbang
Oh ku tenang melayang
Syurga firdausi menunggu ku datang 
Bidadari pun tersenyum
Merindu cumbu harum 
Di saat cinta mekarku bercantum

Pergiku tak kembali
Kerana memburu nikmat syurgawi
Itulah yang hakiki itu yang abadi
Dan ku tidak mati
Bahkan hidup dengan rezki dari Ilahi

Kejayaan (kejayaan)
Kebahagiaan (kebahagiaan)
Bintang syuhada yang dirindukan

Datang datanglah wahai syahid 
Dambaan mujahid
Aku relakan sakit yang sedikit

Dari tahanan sementara
Biar aku nestapa
Demi bahagia untuk selamanya.

Bumi ini

Image
Bumi ditarah, hilanglah maruah, Saat hujan merintih, tanah merah umpama darah, Mengalir, meratah rumah ke rumah, Fikir fikirlah,
Guna akalmu bukan amarah.
Rahmat menjelma rezeki diterima, Titis mu berjuta hikmah tak terkata, Awan kelam bukan berduka, Pelangi senja ceria menyapa.
Syair : Bumi ini 19/10/2013

Malam

Image
Bila aku didatangi malam, Hati berbisik. Desir angin bertiup.
Andai malam tiada bintang, Ibarat hidup tiada ujian.
Bintang bergemerlapan ditemani cahaya rembulan, Heningnya suasana maya, Ketenangan malam mendamaikan jiwa.
Terangi jalan hidup aku, Bawa daku kejalan lurus-Mu.
Syair : Malam 31/10/2013

Kalau Aku Kaya

Image
Assalamualaikum. Salam Sejahtera.
Sejak dari cuti tiga bulan sampai masuk Uiam Gombak, tak pernah langsung aku 'update' blog. Ada juga idea datang mencurah-curah tapi disebabkan 'coverage internet' yang sederhana laju terpaksa batalkan hasrat murni tu.
Sejak dua menjak ni, aku sangat berminat dengan dua kalimah ni,
"Kalau Aku Kaya & Aku Nak Travel"



Banyak tempat-tempat yang menarik perhatian aku untuk mengembara tapi disebabkan kurang masa dan wang, harapan itu terpaksa disimpan sementara.

Harapan aku agar dapat kesana. Doakan aku kaya.
Kalaulah aku kaya tapi bila lah nak kaya (:

Aku datang semalam.

Image
Selamat Malam (:

Salam Imtihan

Image

Kemana arah tuju anda ?

Image
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.Selawat dan Salan keatas Nabi Muhammad S.A.W Manusia selalu berada dipersimpangan jalan, "Cahaya" atau "Gelap". Namun setiap persimpangan ada hujungnya, "AKHIRAT".Hidup ini tak lepas dari membuat pilihan.Begitu juga dengan pelajar, tak kan lepas dari membuat pilihan.

 Ke mana aku nak sambung belajar lepas ni? "Universiti" "Pondok" "Kerja" "Kolej Islam" Nak ambil subjek apa ya? "Agama" "Sains"  Luar negara atau dalam negara? "Mesir" "Jordan" "KUIN" "UIAM"

Ternyata semua manusia mempunyai pengalaman yang berbeza, jadi saya singkapkan semua ini berdasarkan pengalaman saya yang masih setahun jagung dalam dunia fana ini. Jadi, antara tindakan awal yang perlu dilakukan :

1. Kaji minat dan kecenderungan kita.
Ia boleh dikaji berdasarkan :
Subjek yang diminatiTopik luar kelas yang diminatiTokoh yang dilazimiBahan bacaan yang dibel…

Maaf untuk semua

Image
Just enjoy and take a lesson from this video.

Aku.

Image
Aku yang keciciran. Jauhkan kami dari keciciran. Tunjukkan kami jalan yang lurus.

Tiada bebanan tanpa pertolongan

Image
Positifkan minda anda setiap kali diduga dengan tanggungjawab. Ada suka duka disebaliknya (:
Setiap bebanan pasti dikurniakan bantuan dalam apa jua bentuknya. Fikir dan Cari nilai serta hikmahnya. DIA sentiasa membantu,mengasihi,mengampuni.

We are the Muslim of the World !

Image
"Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!" (Fussilat 41:33)

Feel free to update my blog

Image
Lapangkanlah dada kami , Mudahkanlah urusan kami (:

Syurga: Moga jumpa disana (:

Image
Kita tak tahu amalan mana yang akan bawa kita ke Syurga. Maka, istiqamahlah

Back to basic

Image
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat sidang pembaca. Harapnya kita sentiasa dibawah rahmat dan inayahNya. Setelah berkelana sementara dibumi asing,kini saya kembali dikampung halaman. Walaupun Cuma seketika,namun ia penuh dengan seribu satu hikmahNya. Dari Abu Hamzah,Anas Bin Malik R.A,pembantu Rasulullah S.A.W beliau bersabda : “Tak beriman salah seorang antara kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri”. (Riwayat Bukhori&Muslim) Fitrah kepada manusia apabila kita ditimpa masalah,kita pasti mencari asal kejadian kita. Sebagai contoh saya bawak satu kisah teladan. Fauzi seorang pelajar lulusan Sarjana Muda dalam bidang Kedoktoran dari Universiti Islam Antarabandar telah mendapat pekerjaan disebuah Hospital di Bandar Mentadak. Beliau yang berasal dari kampung Hangat Dalam berasa kekok apabila berada dalam suasana hiruk-pikuk kotaraya yang pesat membangun. Hampir setiap hari Fauzi menghubungi ibunya dikampung untuk meluahkan masalahnya. Beliau m…