kisah Dongeng !

Assalamualaikum
Alhamdulillah !

^_^

Setiap masalah ada jalan keluarnya
tak kiralah sebesar lubang cacing pun
berusaha lah kita
untuk kembali ke jalan-Nya

Tapi

Manusia sering melihat sesuatu perkara dengan pandangan yang serong
Contoh saya bawakan satu kisah dongeng

Disuatu masa dahulu
Ada seorang bapak dan anak ni bejalan bersama seekor keldai
Al-kisah maka berjalan lah di Jalan Tanjung
Pada mulanya,Si anak menunggang keldai itu dan ayah nya berjalan disisi keldai itu

Maka sampailah di Kampung Manjela
Terdapat sekumpulan kutu jalanan mengutuk tindakan Si anak

Apek: Apa punya anak la !Tak kesian kat bapak dia langsung
Abg.Long: Betul tu,patutnya bapak kena naik keldai tu

Maka betukarlah posisi Si anak dan bapak nih
bapak tunggang,anak bejalan

Sampai di Kampung Pening Lebah
ada lagi yang mengeji
kupin: Bapak pemalas !kesian kat budak kecik tu kan ?
kipin: Ye,betulbetulbetul !

Akhirnya,Si ayah&Si anak
menuggang keldai bersama-sama

Sampai di Pekan Mentalun,

IntanPayung; Kesian keldai tu kan?ada ke patut dioarang tu naik keldai tu sama-sama
Jarjit :yela kan,tak kesian kat binatang ke ?

*Tamat*

Lihat
Cerewet nya manusia

#Dua kesimpulan#
1-Boleh kita nak kritik sesuatu,tetapi pastikan kritikan tu bermakna dan takmenyentap hati

2-Dalam menerima pandangan orang lain,Bukan semua pandangan orang lain tu betul
Jadi kita perlu memikirkan sama ada perkara itu munasabah atau tidak
Dan jangan terus menidakkan pandangan orang lain
dengar dulu,lapas tu timbangkan

Sekian#anakkampung
**Doakan untuk Finalexam ku (:

Comments

Post a Comment