Kisah Si~Abang

Assalamualaikum
Salam Sejahtera
Harap semua dalam keadaan yang baik :)

Ada kisah yang saya nak kongsikan
Menjadi Abang kepada adik-adik bukanlah perkara  yang mudah
Ada yang buas dan sebagainya
Jadi,kita haruslah senantiasa berlapang dada dengan mereka

Kisah si~abang
 Adik ini baru pulang dari sekolah "Sekolah Kebangsaan Anak Melayu"
Terus menerpa kearah Abangnya sambil menggalas beg yang berat

Abang:Hang lekas la sikit !! Panas nih.
Adik:Sabaq la.Bukan Abang nak tolong angkat pun >.<
Abang:Petang ni hang ada apa?
Adik:Ada kelas tambahan,sampai pukul 5.
Abang:Nak p kelas tambahan apa.hang dok bodoh macam tu jugak.
Adik:Biaq kat orang la :(

Si~Adik berlalu pergi kearah kawan-kawannya semula
Si~Abang  pulang kerumah.

~TAMAT~

Betapa "mithali"nya abang tu
Seharusnya kita mendorong adik-adik supaya  kearah lebih baik
Bukan mendoakan sesuatu yang buruk kepadanya.
Selalu doakan mereka agar menjadi lebih baik dari kita
Bantu dia dalam pelajaran.
Bimbing dia.Jadikan diri kita Qudwah untuknya.

Kekanda Adinda (Monoloque vs. Atilia) 

Mari kita "BedahLagu" ni.Apa dia nak sampaikan? 
 Hidup kita tak lepas dari macam-macam dugaan.
 Suami Isteri bertikam lidah,Kawan-Kawan bermasam muka,Rasa terpinggir dari ahli keluarga.


Pertama,Mari kita cuba komunikasi
Ya.komunikasi dua hala amat penting.
Jangan anggap hanya sekadar SMS,telefon,berutus surat
Tak dapat mengerat silaturrahim.Tidak !
Selalulah bersapa,bertanya khabar
Agar tidak terjejas hubungan kekeluargaan,Persahabatan mahupun Suami Isteri
Orang akan merasakan dirinya diberi perhatian,ada orang perihatin terhadapnya

Kedua,Toleransi
Sikap sabar dan bertolak ansur atau berlebih kurang; sikap dpt menerima atau menghormati pen­dapat, fikiran dan kepercayaan orang lain. bertoleransi menunjukkan tole­ran­si: Masyarakat hidup aman damai, bersatu padu ~Sumber dari Kamus pelajar(Edisi Kedua)
 Lihat maksudnya,Sikap toleransi ,berlapang dada akan mengeratkan lagi hubungan
Yang keruh,kita Jernihkan.Yang buruk dibuang,Yang baik dijadikan teladan

Ayuh kita semai sifat Mahabbah dalam diri dan sebarkan ia kepada semua :)

Sekian :)



Comments

  1. ok abang~!!!! =P


    -budak SBP agama juge-

    ReplyDelete

Post a Comment