Aku.Tabung.Kembara.

Assalamualaikum

Menuai padi mengail ikan,
Padi ditanak ikan dimakan,
Yang jauh-jauh kita dekatkan,
Yang rapat-rapat kita kekalkan.

Dari Kokdiang singgah di Pekan,
Datang bersama segunung harapan,
Amalan menabung suatu kebajikan,
Buat bekalan masa hadapan.

Seringkali kita dengar kes-kes menabung tetapi tidak istiqamah (berterusan).
Salah siapakah ?

Tabung
Penabung
Menabung
Benda yang ditabung

Ia bergantung kepada kemampuan dan kesedian seseorang untuk menabung.
Tak ada tabung, macam mana nak menabung?
Tak ada duit, tak boleh beli tabung.

Bermula lah dengan sekecil-kecil usaha.
Sepuluh sen, Lima puluh sen, Seringgit dan seterusnya.
Kita nampak benda-benda macam begini sesuatu yang remeh.

'Alah, mak ayah kan ada. Mintak je la dekat diorang'

'PTPTN kan ado ?'

'Sheikh, kita nak selesai masalah ummat, tak dak masa nak menabung. Infaq,infaq !'

So, what ? Salah ke nak bina kewangan sendiri, nak berdikari, nak berbakti kat 'family', nak rasa nikmatnya duniawi sambil kejar ukhrawi~

Terpulang pada perspektif masing-masing.

'My friend said : Hang kalau dapat duit lima ringgit, masuk tabung. Baru la hasil banyak. Dok buboh seringgit sekali, bila nak bercambah.'

Bila duit dah banyak, boleh la nak buat apa anda suka.

Mengembara
Beli buku
Terbang sana, terbang sini
Musafir
Travel
Holiday
Dan hal-hal peribadi~

Selamat Menabung.


Tunggu aku Johor~Singapura (:

Comments