Semalam.


Semalam.

Hari ini aku kembara setengah masa.
Pagi di kuliah, petang di bangunan, senja di kota, malam masih melata.
Aku terawan-awan di langit metropolitan. Bangunan tinggi buat aku rendah diri. Bahagia seketika bila manusia berjiwa dengan jiwa manusia merata di mana-mana.

'' Apek, letih la. Mana kerusi ? Aku nak duduk kejap.''
'' Alah duduk je la bersila kat mana-mana,''  mengomel Abe.

Minda kita dikawal. Kita telah disistemkan. Kenapa kita perlu mencari kerusi untuk duduk, walhal kita boleh memilih untuk duduk dimana-mana sahaja hatta di atas lantai. Ayuh rakan-rakan ! Lari dari kongkongan. Bertindak atas pilihan sendiri bukan mengikut kalangan majoriti.
Penat. Letih.
Kisah manusia semua berbeza, berbeda. Dia bahagia cara dia, aku derita cara aku. Mereka definisikan penat, letih itu hanya ilusi, mainan perasaan. Rehat itu realiti. Mengapa perlu rehat, jika tiada penat dan letih. 

***

Saat malam mencapai matangnya, kami pulang tapi ramai manusia mula tunjuk belang. Katanya malam masih muda, hidup hanya seketika. Berkumpul, menyanyi, berpeleseran, berpelukan dan berbagai-bagai. 
Ah ! Pedulikan semua itu. Kami tuju daerah intelektual dengan 'ular besi' yang sarat kekenyangan. Selamat malam Si bintang.

F.K #PrayforMH370

Blossom in beauty but be more than beauty,
With heart Happy Womens Day.

Comments

Popular Posts