Suatu malam yang indah.

Malam ini indah seperti biasa. Namun ianya diserikan lagi dengan rintik-rintik hujan yang turun memainkan lagu kedamaian. Biasanya, bunyi cengkerik yang akan menghiburkan aku sewaktu langit gelap tetapi tidak untuk hari ini. Ternyata hujan lebih menghiburkan dan mengasyikkan.

            
           Seminggu yang lalu, sewaktu sibuk dengan semester pendek walaupun hanya mengambil dua subjek, bahasa melayu dan tilawah. Namun, disebabkan semester itu pendek tempoh pengajiannya menyebabkan segala perkara perlu dilakukan dengan pantas. Aku mengambil kelas bahasa melayu bersama Cikgu Bakri. Orangnya berkaca mata, kulitnya cerah dan pandai berseloroh. Boleh aku katakan bahawa pelajar kelas ini agak pasif termasuk aku tetapi cikgu tak pernah menghampakan kami dengan lawaknya yang bersahaja. Kelas aku bermula seawal jam 8.30 pagi sehingga jam 10 pagi bahkan ada masanya cikgu mengahbiskan awal kelas jika tiada yang bertanya. Selalunya begitu, tiada yang akan bertanya. Setelah habis kelas, aku akan terus pulang ke bilik. Sama ada terus tidur atau menghabiskan bacaan buku atau menonton filem-filem yang tersimpan di dalam komputer riba. Menunggu sehingga petang, lalu keluar bersukan. Sama ada bermain futsal atau hanya berlari mengelilingi stadium. Malam aku dihabiskan dengan aktiviti yang tidak menentu. Kadang-kadang hanya berbual kosng dan melayari media sosial, mengulangkaji pelajaran itu mungkin agak janggal, bermain futsal diwaktu juga sudah menjadi rutin, menyemai cinta di Keramat dan lain-lain lagi.

            Suatu hari, aku singgah di bilik operasi BEDSA[1] untuk mengambil buku sebagai bahan bacaan sepanjang semester pendek. Setelah puas membelek, aku mengambil tiga buah buku. Buku berkenaan Nabi Muhammad, buku Dr.Azhar berkaitan tentangan bahasa dan buku kumpulan cerpen Anwar Ridhwan, Sangkar. Sayangnya, aku hanya menghabiskan dua buku semasa semester pendek. Buku Dr.Mujahid berkenaan Pas dan nukilan Anwar Ridhwan, Sangkar.

            Sewaktu aku menghabiskan cerpen pertama, satu perkara yang menarik perhatian ialah cara beliau menggambarkan sesuatu situasi atau keadaan. Tidak hairanlah beliau mendapat gelaran sasterawan negara. Selain itu, cerpen yang ditulis juga mengandungi maksud yang tersembunyi. Aku terpaksa membaca berulang-ulang untuk memahami maksud disebalik cerpen tersebut. Kritikan penulis terhadap politik begitu halus, tema persahabatan yang turut diselitkan didalam cerpen juga begitu menyentuh hati. Mungkin selepas ini, aku akan cuba mencari beberapa lagi karya Anwar Ridhwan seperti kumpulan puisi Tercipta dari Tanya atau novel Penyebrang sempadan.


Waktu ini hujan telah berhenti. Begitu juga dengan ideaku yang perlahan-lahan hilang ditelan pekat malam. Cengkerik kembali menyanyikan lagu sepi. Membawa penduduk kampung ke alam mimpi yang jauh dari realiti, alam dimana semua perkara boleh diperolehi. Adakah masih ada sepi untuk seorang perindu ?



[1] Bachelor of Education Students Association

Comments

Popular Posts