Pendidikan: Harapan dan Impian.
Satu Program Transformasi Negara yang bermatlamat untuk melahirkan modal insan
bertaraf dunia. Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu bentuk
pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek jasmani, emosi, rohani
dan intelek selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. PBS merupakan satu
bentuk pentaksiran yang dilaksanakan oleh pihak sekolah secara terancang
mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. Komponen PBS
terdiri daripada dua kategori iaitu akademik dan bukan akademik. Kategori
akademik terdiri daripada Pentaksiran Sekolah (PS) dan Pentaksiran Pusat (PP),
manakala kategori bukan akademik terdiri daripada Pentaksiran Psikometrik
(PPsi) dan Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK).
Setelah perlaksanaanya selama tiga tahun (2011-2014), ternyata sistem ini belum
cukup kompeten untuk diguna pakai . Banyak kelemahan yang ketara dapat dilihat,
namun ianya dipandang sepi oleh Kementerian Pelajaran atas alasan sistem ini
masih baru dan perlukan penelitian serta kajian. Diantara masalah yang sering
melanda ialah kelemahan sistem SPPBS itu sendiri. Bagi sekolah diluar bandar
atau pendalaman, capaian jalur lebar sukar didapati. Malah, jika dibandar
sekalipun guru-guru terpaksa bangun diawal pagi untuk memasukkan maklumat murid
kedalam sistem. Selain itu, nisbah guru dan murid perlu dilihat semula.
Mengikut laman web Kementerian Pelajaran Malaysia, nisbah guru dengan murid
ialah 1 : 13 atau 14. Dalam meningkatkan profesyen guru, kemasukan guru yang
berkualiti diperlukan untuk megatasi masalah kekurangan guru. Ia juga dapat
merapatkan jurang antara jumlah guru dan murid. Setelah PBS diperkenalkan,
sistem peperiksaan bakal dikurangkan. Ia memberi sedikit kesan terhadap
murid-murid kerana tidak perlu sentiasa mengulangkaji pelajaran. Mereka tidak
mempunyai tekanan sebagai persediaan untuk menghadapi peperiksaan, murid-murid
akan menjadi malas membaca, malas bersungguh-sungguh dan hilang persaingan
sihat dikalangan murid untuk menjadi yang terbaik.
Implikasi kepada perkara yang dihadapi oleh guru membuatkan mereka berasa
terbeban. Gerak kerja kurang produktif, masa banyak dihabiskan untuk merekod
maklumat pelajar daripada merancang proses pembelajaran dan pengajaran serta
tugas-tugas lain. Impaknya juga dirasai oleh murid disebabkan kerja guru yang
bertimbun, guru-guru tidak dapat memberi fokus yang lebih kepada proses
Pembelajaran dan Pengajaran. Guru-guru yang meluluskan band setiap murid
kadang-kadang memberi gred atas dasar simpati bukan disebabkan kemampuan murid
itu. Oleh kerana kehendak sistem untuk mengejar band, guru-guru terpaksa
bertindak demikian.
Sebelum keadaan menjadi lebih keruh, pihak yang berkepentingan perlu tampil
kehadapan untuk menjawab segala persoalan dan melakukan sesuatu perubahan atau
penambahbaikan keatas sistem sekarang. Penilaian melalui peperiksaan dan PBS
perlu diseimbangkan supaya hasil yang diidamkan dapat dikecapi. Masalah seperti
kelemahan sistem, tiada capaian internet dan kekurangan fasiliti perlu
diselesaikan segera kerana ia adalah perkara yang asas kepada sesebuah negara
maju. Sistem yang boleh digelar sebagai sistem ‘bidan terjun’ ini perlu lebih
penelitian dan dibuktikan keberkesanan sebelum ia dilaksanakan sepenuhnya.
Akhir sekali,
masalah nisbah guru dan murid mungkin menjadi antara punca kelemahan sistem
ini. Rancangan kerajaan yang ingin menaik taraf profesyen perguruan adalah satu
langkah yang bijak untuk memastikan bidang ini tidak dianggap sebagai pilihan
terakhir dalam pekerjaan. Diharapkan rancangan ini dapat menyelesaikan masalah
yang sedia ada.
Pendidikan adalah salah satu cara untuk mendefinisikan semula erti kehidupan
yang sebenar. Jika pendidikan diperdagangkan seperti bahan dagangan, ianya
tidak lagi menjadi suatu keperluan untuk seseorang individu. Besar harapan ingin
melihat pendidikan negara setaraf dengan negara membangun yang lain.
Comments
Post a Comment