Generasi Sampah

Berjalan. Melihat dunia. Masyarakat. saya pulang baru-baru ini tidak duduk rumah. ada saja eventnya. sibuk.

Pasti, bila melihat masyarakat mesti melihat manusia. setiap wajah yang saya lihat, saya fikir, inikah dia generasi sampah yang Abg Marwan maksudkan. Takut sungguh saya kalau ia benar. Kerana ia terlalu banyak.

Sangat banyak.

GENERASI SAMPAH?

Sahabat-sahabat, saya melihat dunia dari kacamata yang tak pernah berselaput. Saya tak suka berlapik bila menilai. Cukup puas saya berjalan cuti ini dan cukup puas saya melihat generasi Malaysia yang cukup kita banggakan. katanya modal insan. katanya minda kelas pertama. katanya lagi, pemimpin bertaraf dunia.

Saya kata - itu semua retorik belaka.

DI MANA TUJUAN KITA?

1 - Kuala Lumpur, 2.30 pagi - Sekumpulan remaja kelihatan menari-nari di tengah jalan. cukup gembira tapi cukup gila. Mana taknya, puas sudah meneguk 'najis' itu.

2 - Sebuah padang futsal, 12.00 tengahari - Kelihatan remaja bermain. Bersilau-silau kaki mereka.. eh.. bukan kaki tapi kepala. Kepala lutut.

Oh, seluar pendek rupanya.

"Assalamualaikum syeikh, geng kau ke semua tu?"

"Ha'a. Kenapa?"

"sekolah mana?"

"*****"

"oh, sekolah agama tu ya?"

..hm.Bagus sangat la tu.

3 - Dalam KTM, 11.30 pagi - Seorang remaja lelaki, Islam, rambutnya kuning. Bukan semulajadi, saya tahu. Dia pusing sikit kepala. Eh, subang!

..Ingatkan perempuan je pakai.

4 - Sebuah usrah, 2.30 petang -

"Wahai sahabat-sahabat sekalian, tetaplah anda di jalan ini!! janganlah anda terpengaruh dengan anasir-anasir dan fikrah yang berbeza dengan kita! kerana SESUNGGUHNYA! kita sajalah yang betul! mereka semua salah!"

"YA!YA! Tiada kompromi!Tiada kompromi!"

..salah seorang anak usrah:"apa ni??!@#$%^&*"

Ibu Pejabat Zionis - "Bagus. Gelakkan saja mereka! HAHAHAHA!"

5 - Dalam bilik Kaduk, 1.00 pagi - Handset Kaduk berbunyi.AHA! Mesej dari Mina! Tangan Kaduk laju menekan. "Open Message".

"Hai. awak sehat ke malam ni?"

"Sihat. awak? dah makan ke?"

Cinta berputik. Zina menyusul. Couple.



Saya bercakap mengenai tujuan.

Saya tak pernah kata saya betul cuma apa yang saya lihat sepanjang pengalaman saya, kita tak kan pernah berjaya membina generasi selagi bukan tujuan kita untuk ISLAM. Anda mahu terima atau tidak terpulang.

Sistem pendidikan kita bertujuan melahirkan modal insan. Fungsinya kerja untuk negara. Ya, negara semata-mata. Kita tak pernah kisah tentang ruh Islam apatah lagi sistem pendidikan nubuwwah. Lalu bagaimana kita mengharap generasi Salahudin mahupun AlFateh? akhirnya mereka mati dan Islam tidak tersumbang walau sedikit daripadanya.

Kita memaju ekonomi untuk rakyat. Biar mereka hidup selesa. Taraf hidup tinggi. Tapi mereka tak faham. kenapa perlu selesa, kenapa perlu senang. sepatutnya supaya Islam mudah meresap dalam gaya hidup sebegitu, tapi dalam otak mereka cuma -

"Muda sekali je! So... kita enjoy!!"

Sedang kita mempertahankan pendapat kita dengan penuh bangganya menyalahkan orang lain, si Yahudi cuma tergelak. Mereka tak mampu buat yang lebih seronok selain daripada ketawa dan gelak. Yang kita suka buat gaduh, gaduh dan gaduh. Berdamai? Sorry, no mercy.

Itulah kita..

Terus berpecah..

Kes Kaduk bukan satu saja di Malaysia. Ia salah satu daripada 90% remaja Malaysia. Maaf kalau saya menghentam statistik tapi untuk menidakkannya saya rasa anda juga perlukan statistik yang lain. Yang mungkin lebih sahih dari saya. KALAU ADALAH..

SUDAHLAH..

Umat cukup parah.

Gejala sosial.

Individualisme.

Perpecahan.

Egoisme.

Materialisme.

Wahan.

Anda setuju atau tidak - inilah masyarakat kita sekarang.

Comments

  1. aku baca nih teringat masa kerja kat klinik.macam2 perangai orang sekarang kan.letih menengoknya

    ReplyDelete

Post a Comment